Kommentaren som Thomas Aquinas fullførte på Aristoteles' 'De Anima' regnes som den første av flere slike kommentarer han skrev mot slutten av sin korte karriere. Det antas at han produserte verket rundt 1268 mens han underviste ved den dominikanske studiet i Santa Sabina i Roma. Kort tid etter vendte han tilbake til Paris, hvor han ble involvert i den latinske Averroist-kontroversen, hvor kjernepunktet var den riktige tolkningen av 'De Anima'. Arabiske kommentatorer som Avicenna og Averroes tolket 'De Anima' på en måte som anså intellektet som en separat substans i stedet for en egenskap ved den menneskelige sjelen. Flere av Thomas' samtidige, som var mestre ved Fakultetet for kunst, aksepterte Avicennas og Averroes' tolkninger som gyldig, noe som førte dem til posisjoner som var uforenlige med deres kristne tro. Hva er den korrekte tolkningen av 'De Anima'? Denne kommentaren, skrevet før Thomas ble trukket inn i den samtidige kontroversen, søker å forstå essensen av det som presenteres i verket.