Boken "Dysleksi – Fra teori til praksis" tilbyr en dybdeanalyse av moderne forskning på dysleksi, basert på ny kunnskap innen både pedagogikk og psykologi. Med støtte fra avansert medisinsk teknologi har forskningen avdekket komplekse sammenhenger mellom arv og dysleksi. I denne 5. utgaven, som er revidert og oppdatert, presenteres de mest relevante resultatene fra både norsk og internasjonal forskning. Boken fokuserer på årsakene til dysleksi og tar for seg hvilke pedagogiske metoder som har vist seg å være mest effektive. Forfatterne forklarer også hvordan den anerkjente Logos-testen brukes i diagnostisering, samt foreslår en rekke pedagogiske tiltak som kan implementeres i klasserommet for å støtte elever med dysleksi. Det er også inkludert en viktig seksjon om dysleksi blant minoritetsspråklige elever og voksne. Første gang utgitt i 1991, og oversatt til svensk og engelsk, er denne utgaven tro mot den opprinnelige strukturen samtidig som den er oppdatert med siste forskning og innsikter.