Hvordan undervises kritisk tenkning? Hvordan vil fremtidige generasjoner håndtere en stadig mer komplisert og omskiftelig verden? Disse spørsmålene er i sentrum for Grand Strategy-programmet ved Yale. Brady-Johnson-programmet i Grand Strategy har som mål å revitalisere studiet og anvendelsen av storstrategi ved å utvikle metoder for undervisning i emnet både på graduate- og undergraduate-nivå. Programmet trener fremtidige ledere til å tenke på og implementere storstrategier på kreative og effektive måter, samtidig som det organiserer offentlige arrangementer som understreker viktigheten av storstrategi. Begrepet 'storstrategi' defineres som en omfattende handlingsplan, basert på en beregnet relasjon mellom ressurser og store mål. Siden storstrategi aldri kan bli en eksakt vitenskap, krever den kontinuerlig vurdering og justering. Fleksibilitet er avgjørende. Tradisjonelt har storstrategi blitt sett på som noe som tilhører og utvikles best innenfor det politisk-militære og statlige feltet, men dette konseptet er relevant for og ansett som essensielt i en bredere sammenheng.