I løpet av 1960- og 70-tallet jobbet den politiske rådgiveren Joe Napolitan med noen av de mest kjente lederne i sin tid, inkludert John Kennedy, Lyndon Johnson, Hubert Humphrey, Milton Shapp og Mike Gravel. I denne fascinerende memoaren tar Napolitan for seg hva som er nøkkelen til å vinne valg. Han belyser hvordan bruken av massemedia, og spesielt kraften i fjernsyn, har blitt avgjørende for vellykkede politiske kampanjer. 'Sakene betyr ikke så mye,' påpeker han. Napolitan understreker at tanken om å 'selge' kandidater er misvisende. Det er i stedet personlighetene til kandidatene som skaper 'øyeblikkelig involvering' med seere og lyttere, som viser seg å være avgjørende for suksess. Selv om boken ikke er en tradisjonell håndbok, hevder Napolitan at "The Election Game and How to Win It" vil bli benyttet som en veiledning av kandidater, kampanjemanagere og meningsmålerne, i tillegg til politiske historikere. Gjennom sine personlige erfaringer gir Napolitan en innsiktsfull og engasjerende fremstilling av vellykkede kampanjer.