Boken "Asian Cinema" undersøker de dynamiske industrielle og kulturelle transformasjonene som har formet en regional asiatisk kino de siste tre tiårene. Gjennom grundige casestudier belyser den samarbeidsmodeller innen filmproduksjon, distribusjon, visning og mottakelse, som alle har bidratt til utviklingen av en sammenhengende asiatisk filmidentitet som strekker seg langt utover de nasjonale grensene. Forfatterne presenterer et nytt rammeverk som forener tilnærminger fra Euro-Amerikanske filmstudier med metodologier fra inter-asiatiske kulturstudier. Denne boken er et viktig bidrag til de voksende internasjonale feltene for transnasjonal og verdens kino, og gir et friskt perspektiv på asiatisk film gjennom en komparativ filmstudie. De asiatiske filmindustriene har gjennomgått betydelige omstillinger de siste 30 årene, med alt fra bilaterale co-produksjonsavtaler til pan-asiatisk finansiering. Boken tar for seg de samarbeidsmodellene som har muliggjort større samarbeid både innenfor og mellom de forskjellige asiatiske filmkulturene.