"Beyond Realism: Naturalist Film in Theory and Practice" er den første omfattende kritiske studien av internasjonal naturalistisk kino. Denne sjangeren, ofte forvekslet med realistisk film, har en distinkt kulturell og kritisk historie. Fra de tidligste representasjonene i stumfilmer som Walshs "Regeneration" (1915) og Eisensteins "Stachka/Strike" (1925), til nyere produksjoner som Chukwus "Clemency" (2019) og Aronofskys "The Whale" (2022), spenner naturalistiske filmfortellinger over hele filmhistorien, uavhengig av språk, bevegelse og sjanger. Ført av to grunnleggende, sammenflettede paradigmer, danner disse filmene et ideologisk system innen et overordnet vitenskapelig og sosialt eksperimentelt narrativ. Enten det vitenskapelige eller sosiale paradigmet er dominerende, eller de eksisterer side om side, avdekker en naturalistisk film begge malene. Viktigst av alt antyder de en implisitt filmatisk antropologi som fremhever kroppen som en sentral komponent.