Denne boken undersøker hvordan forbrukerkulturen forvandlet idealene for kvinnelig skjønnhet i løpet av det nittende og tidlige tyvende århundre. Studien dokumenterer overgangen fra tradisjonelle oppfatninger av skjønnhet knyttet til natur, Gud, moral og karakter til en moderne oppfatning av skjønnhet som formes i og gjennom forbrukerkulturen. Mens skjønnhet tidligere ofte har blitt studert med fokus på estetikk og visuelle kunstformer i denne perioden, presenterer denne monografien et nytt og betydningsfullt perspektiv på hvordan skjønnheten ble omdefinert i jenters og kvinners tidsskrifter, skjønnhetsmanualer og skjønnlitteratur under veksten av forbrukerkulturen. Arkivkildene som brukes i boken avdekker viktige historiske endringer i hvordan femininitet ble formet, og gir innsikt i hvordan samtidsideer om kvinnelig skjønnhet, samt metodene for deres spredning, har sine røtter i omveltningene i trykkulturens verden på 1800-tallet.