Freak Scenes er den første akademiske boken som utforsker indie-musikk og indie-musikkulturer på skjermen. Boken kombinerer historisk, kulturell, estetisk og industriell analyse for å undersøke funksjonen og den bredere appell av indie-musikk i film. Den inkluderer analyser av indie punk-scener i film og tar for seg kjønn- og raseproblematikk innen indie-musikk og film. Siden 1980-tallet har det vært en økt lisensiering av indie-musikk og en økt representasjon av indie-musikkulturer i amerikansk uavhengig kino. Mens indie-musikk har blitt en sentral attraksjon i flere indie-filmer siden 2000-tallet, undersøker Sexton hvordan denne tiltrekningen stammer fra slutten av 1970-tallet, da punkmusikken begynte å sette sitt preg på filmproduksjonen. Boken tar for seg en rekke problemstillinger der indie-musikk og indie-film overlapper, inkludert kommersielle hensyn, veksten av nisjemarkedsføring, økt bruk av populærmusikk i kino og spørsmål om autentisitet, samt de vanskelige spenningene mellom kommersielle og kunstneriske interesser.