Til tross for at begrepet 'Kafkaesque cinema' er kjent og ofte brukt, forblir det en gåtefull term som mange filmforskere ofte misforstår. Denne monografien tar inspirasjon fra Jorge Luis Borges' observasjon om at Kafka har bidratt til å endre vår oppfatning av tidligere og nåværende kunstnere, samt fra André Bazins forslag om at litterære konsepter og stilarter kan overskride både forfattere og de romanene de stammer fra. Gjennom en inngående utforskning av Kafkaesque Cinema, søkes det å forstå dette som en del av en transnasjonal filmtradisjon som er dypt forankret i Kafkas kritikk av moderniteten, men som også strekker seg utover den bøhmiske forfatterens verk og hans historiske erfaringer. Boken trekker på en rekke disipliner innen humaniora, inkludert film, litteratur og teaterstudier, kritisk teori og historie. 'Kafkaesque Cinema' vil være den første omfattende studien av sitt slag, og vil fungere som et nyttig ressurs for forskere og studenter som er interessert i filmteori, verdenskino, verdenslitteratur, samt politiske fremstillinger.