Leonard and Virginia Woolf, The Hogarth Press and the Networks of Modernism
Produktbeskrivelse
Dette flerskrivende verket tar for seg Leonard og Virginia Woolfs Hogarth Press, som var aktiv fra 1917 til 1941. Forskere fra både Storbritannia og USA benytter tidligere upubliserte arkivmaterialer og nye metodologiske tilnærminger for å utforske forbindelsene som Woolf-paret skapte gjennom forlaget, samt vurdere effekten av deres redaksjonelle valg på litteratur og kultur. Boken kombinerer litteraturkritikk, bokhistorie, biografi og sosiologi, og kapittelene vever sammen historier om mindre kjente forfattere, kunstnere og pressearbeidere med de kanoniske navnene knyttet til forlaget, i et 'rikt, dialogisk' forum eller nettverk. Den deles opp i tre deler: 'Klasse og Kultur', 'Global Bloomsbury' og 'Markedsføring av Andre Modernismer'. Temaene som tas opp i boken inkluderer imperialisme, middelklassekultur, religion, oversettelse, markedet og poesi, med case-studier av den vestindiske forfatteren C.L.R. James, den walisiske poeten Huw Menai, barnepoeten Joan Easdale og den amerikanske kunstneren E.