Boken "Masculinity in British Cinema, 1990-2010" gir en grundig utforskning av den britiske filmens framstillinger av maskulinitet i perioden fra 1990-tallet til 2000-tallet. Dette var en tid da britisk samfunn i stor grad var opptatt av spørsmål knyttet til maskulinitet, spesielt med fokus på forestillingen om at maskulinitet var 'i krise'. Som den første omfattende studien av britiske filmrepresentationer av maskulinitet i denne perioden, gir denne studien en feministisk analyse av sentrale temaer som New Lad, farskap og maskulin vold. Boken plasserer disse representasjonene i konteksten av britiske uttrykk for postfeminisme og neoliberalismen. Den utforsker de skiftende fremstillingene av maskulinitet innen populær britisk kino og tilbyr en detaljert analyse av viktige utviklinger innen kjønnskultur. Gjennom casestudier av filmer som "Brassed Off" (1996), "The Full Monty" (1997), "Trainspotting" (1996) og "About a Boy" (2002), gir denne boken en fascinert innsikt i en underutforsket periode innen britisk film og kultur.