I "Metaphysics and the Moving Image" utforsker forfatteren forholdet mellom film og filosofi, med fokus på metafysikkens plass i vår moderne tid. Boken undersøker hvordan film kan anses som en arv fra metafysikken, som i sin tur er den eldste og mest ambisiøse formen for sannhetssøking innen vestlig filosofi. Forfatteren stiller spørsmålet om hvorfor filmens bevegelige bilder griper tak i denne eldgamle søken samtidig som filosofien forsøker å distansere seg fra den. Med Nietzsche's begrep om Guds død og det påfølgende nihilisme i bakhodet, diskuterer boken filmens fremvekst ved inngangen til en ny æra, hvor nye absolutte verdier kan oppstå. Gjennom en grundig analyse av ulike filmers metafysiske stilart, avdekkes karakteristikkene som definerer denne unike tilnærmingen til det visuelle. Boken plasserer bevegelige bilder innenfor den bredere konteksten av visuell kunst, som fotografi og maleri, og hvordan disse kunstformene har bidratt til vår estetiske forståelse og opplevelse. Videre spekulerer forfatteren på verdien av å reintrodusere metafysikk i en post-metafysisk tidsalder, som en respons på samfunnets behov for dybde og mening. "Metaphysics and the Moving Image" er derfor en viktig dialog mellom film og filosofi, og inviterer leserne til å reflektere over betydningen av metafysikk i vår visuelle kultur.