I boken "Multimodal Participation and Engagement" tas det et kritisk blikk på hvordan elever deltar i klasserommet. I motsetning til den tradisjonelle tilnærmingen, der lærere og forskere ofte har fokusert på spesifikke øyeblikk der læreren åpner for interaksjon, legger denne boken vekt på en mer helhetlig forståelse av elevdeltakelse. Den undersøker hvordan elever deltar, eller ikke deltar, gjennom hele interaksjonsprosessen i klasserommet. Forfatteren ser bort fra det klassiske turn-taking-begrepet og utforsker deltakelse som et multimodalt fenomen, som også inkluderer handlinger som kroppsspråk og blikkretning. Boken utvider videre rammeverket for klasseromskonversasjonsanalyse på tre særlige måter: først ved å fokusere på elevhandlinger, deretter ved å inkludere multimodal analyse, og til slutt ved å undersøke både språklæringsmiljøer og klasserom uten språkfag (non-L2). Gjennom disse perspektivene avdekker boken hvordan identiteten som 'elev' blir utformet og gir innsikt i implikasjoner for praksis, lærerutdanning og observasjon, med særlig vekt på lærernes bevissthet om interaksjon og reflekterende praksis.