Boken "Muriel Spark, Existentialism and the Art of Death" setter Muriel Sparks forfatterskap inn i konteksten av den kristne eksistensialismen, med fokus på temaet om 'å være mot døden'. Forfatteren argumenterer for at kristen eksistensialisme, spesielt påvirkningen fra Sren Kierkegaard, har vært avgjørende for Sparks religiøse forpliktelser og hennes kunstneriske innovasjoner. Etter andre verdenskrig ble ofte den ateistiske eksistensialismen til Jean-Paul Sartre dominerende, noe som har ført til at den opprinnelige kristne filosofien bak eksistensialismen - formet av tenkere som Kierkegaard, Karl Jaspers og Gabriel Marcel - har blitt oversett. Craig utforsker i Sparks tekster hvordan Kierkegaards ideer har påvirket henne, samt hennes motstand mot Sartres bruk av eksistensialisme for en ateistisk agenda. Kierkegaards analyse av det 'æstetiske' som en falsk eksistensform, som må overvinnes av det etiske og deretter det religiøse, danner en grunnleggende struktur for Sparks satiriske analyser av de moderne verdens mangler.