Dette er den første omfattende tematiske analysen av Pina Bauschs Tanztheater, som kritisk vurderer hvordan modernistisk teater har påvirket hennes koreografiske metode. Boken presenterer en ny tolkning av Bauschs danse-teater, som plasserer det innen en internasjonal arv av performative praksiser. Diskusjonen undersøker ikke bare innflytelsen fra tysk og amerikansk moderne dans på Bauschs arbeid, men graver også dypere for å undersøke parallellene til modernistisk og postdramatiske teaterformer, inkludert verkene til kjente dramatikere som Antonin Artaud, Samuel Beckett, Jerzy Grotowski, og Robert Wilson. Disse perspektivene har i stor grad vært oversett i eksisterende studier av hennes virke. "Pina Bausch's Dance Theatre" gir en bredt anlagt studie av Bauschs estetikk og praktiske metoder, med case-studier som strekker seg fra starten av hennes karriere til hennes siste koreografier. Boken er strukturert rundt en kronologisk ramme og representerer det første helhetlige studiet som undersøker forholdet mellom Bauschs Tanztheater og modernistisk teater.