Det antas ofte at slasher-sjangerens popularitet siden midten av 2000-tallet har vært preget av lite originale remakes av 'klassikere'. Som et resultat har mange originale slasherfilmer blitt oversett av både akademikere og kritikere, noe som har ført til en begrenset forståelse av denne høyt elskede sjangeren. Boken 'The Metamodern Slasher Film' retter opp i denne misoppfatningen ved å analysere moderne slasherfilmer som på oppriktig vis forsøker å innovere innen sjangeren. Forfatteren argumenterer for at disse filmene gjenspeiler bredere kulturelle skifter mot oppriktighet, optimisme i møte med kriser, og en vektlegging av opplevd erfaring som indikerer en metamodern sans. Dette er den første boken som systematisk anvender metamodernisme for å analysere film, samt det første akademiske verket som benytter metamodernisme til å undersøke horror-sjangeren. 'The Metamodern Slasher' tilbyr leserne nye perspektiver for å forstå slasherfilmene, horror-sjangeren og også den kulturelle tiden vi lever i.