Boken "The Place of Breath in Cinema" tar for seg hvordan fravær blir fremstilt i film. Denne studien undersøker hvordan den pustende kroppen påvirker filmopplevelsen og hvilke implikasjoner dette har for forståelsen av kroppslig tilstedeværelse i film og sanselig publikumsopplevelse. Davina Quinlivan fokuserer på den menneskelige kroppen både i filmens narrativ og under selve visningen, noe som gir en ny dimensjon til diskusjonen om kroppens rolle i filmmediet. Ved å kombinere denne vektleggingen av den pustende kroppen med skarpe refleksjoner over kontinentalfilosofi, post-strukturalistisk filmteori og moderne vestlig kino, gir boken et unikt og verdifullt bidrag til fagfeltet. Analyser av store regissørers verk, som Cronenberg og von Trier, brukes for å illustrere sentrale begreper som filmisk rom (luft og de elementære aspektene i film), kroppslighet (kroppene på skjermen og filmen som en pustende enhet) og inter-subjektivitet (fellesskap og sosialitet). Boken gir også betydningsfulle innsikter i studiet av filmlyd og haptisk persepsjon.