I 'Velvet Curtains and Gilded Frames' undersøker Vito Adriaensens den visuelle og kulturelle konteksten for Europas tidligste spillefilmer, fra 1800-tallets malerier til bildende fotografi. Boken kaster nytt lys over det kulturelle landskapet fra slutten av 1800-tallet til tidlig 1900-tall, og presenterer en innovativ tilnærming som knytter sammen ulike medier, deres kunstneriske tradisjoner, samt de teoretiske og diskursive paradigmer som preget denne perioden. Ved å analysere tidlig europeisk film fra et inkluderende kunsthistorisk perspektiv, tilbyr Adriaensens et alternativt blikk på historien om tidlig europeisk kino. Boken dykker grundig inn i den filmatiske formen og funksjonen til de første europeiske spillefilmene, og avdekker det komplekse forholdet mellom tidlig kino og beslektede kunstformer. Gjennom denne analysen viser forfatteren hvordan den såkalte 'lange 1800-tallet', preget av borgerlig realisme, la grunnlaget for en kunstnerisk revolusjon der realismen ble den dominerende uttrykksformen både i innhold og form.