«Sneaker Obsession» av Alexandre Pauwels utforsker historiene bak merkene, designerne og sneakerentusiastene som har forvandlet atletisk fottøy til et kulturelt fenomen. Boken tar leseren med på en reise fra tidlig på 1900-tallet, da sneakers først ble introdusert som sportssko, til den uforglemmelige opplevelsen av å se Michael Jordans røde, hvite og svarte høyde sneakers på banen. Fra hip-hop kulturen til dagens moderne sneaker-kult, har disse skoene blitt et symbol på status og et ettertraktet samleobjekt. Forfatteren dykker ned i Nike sin ikoniske svish-logo og merkets globale dominans, samt historien om de rivaliserende brødrene som grunnla Adidas og Puma. Boken tar også for seg den vedvarende populariteten til Off-White og Vans. Med et omfattende gloseliste av essensielle termer og en oversikt over teknologiske og stilistiske revolusjoner innen sneakers, er dette en uunnværlig bok for de som ønsker å forstå gatekulturens univers, terminologi og koder, samt innovatørene og deres ettertraktede modeller. Sammen med profiler av kjente merkevarer, portretter av Virgil Abloh, Chitose Abe, og Travis Scott, samt intervjuer med Kanye West, sneaker-samleren Max Limol og popkultur-eksperten Sarah Andelman fra den legendariske parisiske butikken Colette, gir denne boken et dyptgående innblikk i kreativiteten i sneaker-industrien. Videre utforskes fremtiden for sneakers og hvordan ledende merker jobber med bærekraft, tilpasning og likestilling mellom kjønnene, som viser hvordan sneakerbransjen stadig gjenoppfinner seg selv i skjæringspunktet mellom kultur og mote.