Denne unike veiledningen, den første av sitt slag utenfor Japan, gir et innblikk i undervisning og læring av grunnleggende matematikk ved å presentere faktiske eksempler fra lærere og utdanningspersonell. Gjennom Lesson Study deler de sine erfaringer og innsikter, og fremhever viktige lærdommer knyttet til matematikk, pedagogikk, leksjonsdesign, elevlæring og profesjonelt samarbeid. Hver rapport inneholder en forkortet plan for den spesifikke forskningsleksjonen som førte til nye innsikter, noe leserne kan bruke for å replikere læringsprosessen i sine egne miljøer. Eksemplene i boken er hentet fra Lesson Study i matematikk på grunnskole- og lavere sekundærnivå, og fokuserer på hva lærere og utdanningspersonell har lært om å forbedre matematikkundervisningen. Mange av ideene fra rapportene kan også anvendes på andre fag og ulike klassetrinn. Denne boken er en uvurderlig ressurs for alle som ønsker å utvikle sine undervisningsmetoder.