Denne omfattende håndboken utforsker evalueringen av offentlig politikk i demokratier. Med fokus på den politiske dimensjonen av evalueringsprosessen argumenteres det for at politikk-evaluering kan være et frigjørende verktøy som bidrar til å redusere sosiale ulikheter og ekskludering. Håndboken gir også nye forslag til hvordan evalueringer kan brukes for å forbedre demokratisk utformede politiske beslutninger. Den viser hvordan evalueringer henger sammen med politikkskapelse, lovgivning, ytelsesrevisjon og læring i politikken. Håndboken undersøker hvordan evaluering av politikk kan fremme offentlig deltakelse, styrke styring og forbedre demokratiet. Gjennom bruk av eksperimentelle, konstruktivistiske og deltakende tilnærminger, analyseres globale casestudier, som gir epistemologiske, teoretiske, metodologiske og normative innsikter. Bidragsyterne ser nærmere på institusjonaliseringen av politikk-evaluering i nasjonale og internasjonale politiske systemer, hvordan man kan bygge evalueringskapasitet, transformasjonen av evalueringspraksis gjennom digitalisering, samt de utfordringene som stilles til.