Denne håndboken tar for seg en integrert tilnærming til design, organisering, implementering og evaluering av offentlig tjenestelevering. Med et fokus på den komplekse og dynamiske naturen i offentlig sektor, trekker den på banebrytende forskning for å identifisere svar på de unike utfordringene feltet står overfor. Eksperter bidrar med analyser av utviklingen av teoretiske tilnærminger og beste praksiser for offentlig tjenestelevering, sett i lys av fundamentale endringer i det socio-politiske og kulturelle landskapet. Boken viser sammenhenger mellom ulike aspekter og illustrerer de fleksible, samarbeidsorienterte og innovative leveringsmetodene som suppleres av tradisjonelle sentraliserte modeller. I de ulike kapitlene undersøkes hvordan man kan håndtere viktige hensyn som borgernes forventninger, økonomisk effektivitet, demokratisk ansvarlighet og begrensninger i kapasitet. Håndboken demonstrerer til syvende og sist at for å være effektiv, må offentlig tjenestelevering tilpasses spesifikke lokale og nasjonale kontekster.