I 'Handbook of Services and Artificial Intelligence' utforskes hvordan kunstig intelligens (AI) påvirker innovasjonen innen tjenester, tjenesteprosesser og forretningsmodeller. Boken presenterer banebrytende konseptuell og empirisk dokumentasjon om bruken og anvendelsen av AI i ulike tjenestesektorer, fra flere perspektiver. Eksperter fra hele verden kartlegger dagens tilstand av automatisering i tjenesteytende næringer, spesielt den nylige innføringen av AI i kunnskapsbasert arbeid, som viser seg å være transformativt i profesjonelle miljøer. Kapitlene analyserer hvordan AI forholder seg til klassisk serviceteori, og hvordan teknologi revolusjonerer tjenesteopplevelsen, samtidig som de stiller spørsmål ved om dette vil føre til full automatisering av sektoren. Bidragsyterne fremhever den moderne bølgen av initiativer som er rettet mot å utvikle offentlige retningslinjer og reguleringer for AI, samt betydningen av etisk forhåndsplanlegging i utviklingen av innovativ AI-teknologi. På en lettfattelig måte undersøker boken de komplekse forholdene rundt AI-fremskritt.