Denne omfattende håndboken om elektrisitetsmarkeder, skrevet av ledende internasjonale eksperter, inneholder hele tjueto kapitler som tilbyr en dypdykkende analyse av bransjens forskjellige aspekter. Boken dekker både engros- og detaljhandelsmarkeder, samt fornybare energikilder, elektrifisering av mobilitet, oppvarming og avkjøling. Videre blir nyvinninger som distribuerte generasjoner, energilagring, etterspørselshåndtering og digitale plattformer, som forstyrrer den tradisjonelle industrien, grundig vurdert. Forfatterne vurderer fordelene og begrensningene ved åpne markeder og konkurranse, både på et grunnleggende prinsipielt nivå og gjennom konkrete eksempler fra ulike regioner som Storbritannia, PJM Interconnection, Texas, Australia, Skandinavia, kontinentale Europa og Kina. Boken analyserer og diskuterer detaljene rundt utformingen av elektrisitetsmarkeder, samt de nye forretningsmodellene som dukker opp. Den tar også for seg hvordan politiske prioriteringer innen elektrisitetssektoren, som universell tilgang og dyp avkarbonisering, påvirker utviklingen i bransjen.