Denne håndboken om matturisme gir en omfattende oversikt over fortiden, nåtiden og fremtiden innen forskningstradisjoner, perspektiver og bekymringer knyttet til matturismefenomenet. Gjennom en tverrfaglig tilnærming bidrar verket til en historisk og antropologisk forståelse av forholdet mellom mat, samfunn og turisme, noe som er grunnlaget for de varierte forretnings- og markedsføringsstrategiene innen dagens turisme. Med ekspertbidrag fra forfattere over hele verden, undersøkes ikke bare de teoretiske og konseptuelle grunnlagene for forskning innen matturisme, men også betydningen av det mangefasetterte interessentlandskapet i utviklingen av matturisme. Kapitlene presenterer empirisk forskning ved bruk av både kvantitative og kvalitative metoder, konseptuelle artikler og kritiske litteraturgjennomsyn, inkludert arkivbasert forskning og informetrisk kartlegging, samt analyse av sekundære data fra sosiale, politiske og miljømessige kilder. Boken er rik på informasjon og data om ulike sosio-kulturelle og miljømessige aspekter.