Denne omfattende håndboken gir en grundig utforskning av hvordan man best kan forstå, utvikle og praktisere ledelse innen utdanning i en tid preget av betydelig forstyrrelse. Bidragsyterne vurderer de nyeste utviklingene innen utdanningsledelse og gir originale innsikter i sentrale begreper og metodologiske spørsmål. Håndboken ser på ledelse innen utdanning som et fragmentert felt og analyserer kritisk både tradisjonelle og nye perspektiver og argumenter. Den avdekker fluiditeten i utdanningsledelse, og identifiserer hvordan ulike praksiser kan bidra til varierte utdanningsmål. Kapitlene omhandler ledelse på alle nivåer av utdanning, fra tidlig barndom til høyere utdanning, og trekker på mangfoldige nasjonale og kulturelle kontekster. Globale eksperter gir praktiske forslag til hvordan man kan forbedre både forskning og praksis innen utdanningsledelse, med vekt på viktige temaer inkludert ledelse for sosial rettferdighet, urfolkstradisjoner, utvikling av ledelseskompetanse og ledelse i forbindelse med Covid-19-pandemien.