Denne banebrytende boken undersøker grundig hvordan litterære karakterer reguleres under opphavsrett, moralske rettigheter og varemerkerett. Gjennom interessante eksempler tilbyr 'Literary Characters in Intellectual Property Law' en dyptgående utforskning av både lovgivningen og de forskjellige, ofte motstridende interessene som påvirkes av bruken av litterære karakterer. Boken inkorporerer perspektivene til både de som tilegner seg karakterer, forfattere, forbrukere og eiere. Forfatteren utfordrer og korrigerer grunnleggende antakelser og misforståelser knyttet til krav om immaterielle rettigheter til litterære karakterer, og stiller spørsmål ved viktige fundamenter som ligger til grunn for kommersielle, kulturelle, juridiske og sosiale relasjoner til litterære karakterer. Med en kritisk analyse av temaer som opphavsrett, den moralske retten til integritet, registrerte og uregistrerte varemerker, samt unntak fra krenkelse, gir boken også referanser til litterær teori. Dette gjør den aktuelt for tverrfaglig interesse innenfor samfunnsvitenskapene.