Denne tankevekkende boken utforsker hvordan stedsmerker påvirker forbrukermarkedet, sett i lys av den utvidede beskyttelsen de får under lovgivningen om immaterielle rettigheter. Med et tverrfaglig perspektiv undersøker boken ulike nasjonale og internasjonale tilnærminger til strategisk merkevarebygging gjennom lysene fra rettsvitenskap, markedsføring, historie og sosiologi. I boken presenteres tre stedsmerker som case-studier: skotsk whisky, Napa Valley-viner, og Coffee Kenya merkevarer. Hver av disse case-studiene tilbyr et unikt perspektiv basert på deres lovgivningshistorie og tidspunktet for når stedsmerket fikk juridisk anerkjennelse. Kapitlene inneholder analyser fra personer som jobber innenfor disse bransjene: handelsfolk som bruker stedsmerker, advokater som beskytter dem, markedsførere som promoterer dem, forbrukere som stole på dem for å kjøpe varer, samt akademikere som studerer dem. "Place-Branding Experiences" er en verdifull ressurs for handelsfolk, markedsførere og beslutningstakere.