Denne innsiktsfulle håndboken samler en rekke nyskapende forskningsbidrag fra internasjonale eksperter innen læreplan og utdanning. Den stiller fundamentale spørsmål knyttet til hvilken kunnskap som bør undervises i skolen, hvordan undervisningen skal gjennomføres, og hvilke mål vi bør ha med opplæringen. Håndboken gir en omfattende fremstilling av læreplanens historie, filosofi og de nyeste teoretiske utviklingene. Den utforsker aktuelle debatter omkring nasjonale læreplaner i ulike land i Asia, Australasia, Øst- og Vest-Europa, samt land i Amerika, inkludert Brasil og Canada. Bidragene undersøker forholdet mellom læreplan og demokrati, med fokus på spesifikke skolefag for å vurdere hva re-konseptualiseringen av rasjonell kunnskap betyr for valg av fag og deres utforming. Ved å åpne en interessant treveis samtale mellom Didaktik-teori, sosial realisme og kognitiv psykologi, presenterer Research Handbook et nytt og kraftfullt forskningsprogram innen læreplanstudier. Denne innovative håndboken vil være en uunnværlig ressurs for forskere og praktikere innen utdanningsfeltet.