Rethinking the Case Study in International Business and Management Research
Produktbeskrivelse
Denne viktige og originale boken gir en kritisk vurdering av praksisen rundt casestudier og oppfordrer til et mer pluralistisk syn på caser i internasjonal forretningsforskning (IB) og internasjonal ledelsesforskning (IM). Forskere innen IB og IM har ofte en tendens til å benytte seg av en tilnærming basert på casestudier som kan kjennetegnes som 'kvalitativ positivisme'. Redaktørene og bidragsyterne i denne boken ser utover denne akademiske konvensjonen og fremmer idéen om pluralisme innen forskning basert på casestudier. Hovedargumentet er at økt bevissthet om den rådende akademiske konvensjonen og dens begrensninger kan åpne for et bredere potensial for teoretisk innsikt og metodologisk variasjon i casestudier. Bidragene i boken presenterer kritiske, nyskapende og innovative perspektiver på casestudier, og den gir inspirasjon til forfattere av caser, samtidig som den fungerer som en autoritativ metodologisk referanse for vurderere av casestudieforskning.