Denne spennende oppfølgeren til "Teaching Economics to Undergraduates" fra 1998 tilbyr et mangfold av alternativer til den tradisjonelle forelesnings- og tavlemetoden som ofte preger undervisningen i økonomi ved universiteter. Boken presenterer en rekke anerkjente bidragsytere som tilbyr innovative undervisningsteknikker og eksempler, med mål om å engasjere studenter i læringen av økonomi på en mer effektiv måte. Nyere temaer i denne utgivelsen inkluderer spillteori, anvendelse av aktive læringsteknikker i store klasser, en strømlinjeformet innholdsagenda for makroøkonomiske prinsipper, nettbasert læring og vurdering av studentlæring. Andre kapitler tar for seg emner fra den første boken, men ofte fra nye perspektiver eller med alternative tilnærminger fra forskjellige forfattere. Temaene dekker også samarbeidslæringsteknikker, bruk av teknologi i klasserommet (inkludert mange nettsider), integrering av Nobelprisvinneres arbeid i undergraduate-kurs, samt undervisning med eksperimentell økonomi og casestudier.