Boken 'Teaching Economics to Undergraduates' presenterer alternative metoder til den tradisjonelle forelesnings- og tavleundervisningen som ofte preger økonomifaget ved universiteter. Med et mål om å involvere og engasjere studenter i læringen av økonomi, tilbyr redaktørene en rekke innovative undervisningsteknikker og konkrete eksempler. Boken begynner med en kort historisk oversikt over undervisning i økonomi innen høyere utdanning, etterfulgt av en vurdering av nåværende praksis for bachelorundervisning. Ledende pedagoger innen feltet bidrar med alternative undervisningsmetoder, som er delt inn i tre hovedseksjoner: 'Aktiv og samarbeidende læring', 'Skriving, Internett og oppdagelse gjennom prøvetaking' samt 'Eksempler fra verden rundt oss'. De utvalgte temaene i bokens tolv kapitler er nøye vurdert for sitt høye potensial til å bli adoptert av andre undervisere. Hvert kapittel inkluderer detaljerte, praktiske eksempler som illustrerer hvordan de foreslåtte tilnærmingene kan brukes i ulike kurs og klasseromssituasjoner på bachelor nivå.