Hvorfor underviser vi i EU-politikk? Hva bør studenter i EU-politikk lære? Hvilke praktiske metoder og teknikker kan anvendes i undervisningen? Boken "Teaching European Union Politics" gir en grundig analyse av det tverrfaglige aspektet ved undervisning av dette omfattende emnet og reflekterer over et bredt spekter av pedagogiske tilnærminger. Med sitt fokus på å fremme både pedagogikk og praksis i undervisningen av EU-politikk, gir den verdifull støtte til lærere som ønsker å ta i bruk innovative og studentfokuserte teknikker. Boken samler bidrag fra flere ledende eksperter fra hele Europa, og dens omfattende kapitler tar for seg emner som komparativ politikk, internasjonale relasjoner, historie, jus, politikk og økonomi. Ved å vurdere forskjellige undervisningsteknikker som problembasert læring, spill, simuleringer og studiebesøk, oppfordrer den lærere til å møte utfordringen med å integrere kritiske perspektiver i klasserommet. Gjennom sitt innhold stiller boken spørsmål til lærerne om hvordan de best kan tilpasse sin undervisning.