Denne innsiktsfulle boken veileder lærere i hvordan de kan introdusere studenter for det tverrfaglige arbeidet innen Freds- og Konfliktsstudier (PACS). Med bevissthet om at mange studenter ankommer PACS med et ønske om å skape positive sosiale endringer, fremhever Susan F. Hirsch og Agnieszka Paczynska engasjert læring som en sentral metode i PACS-pedagogikken, og understreker behovet for å undervise teori på en inkluderende og dekolonialistisk måte. Boken tilbyr både nye og erfarne lærere, som underviser bachelor- og masterstudenter, konkrete råd angående strukturerte oppgaver, utforming av engasjerte læringsaktiviteter og fokus på refleksiv praksis og etikk. Hovedtrekk ved boken inkluderer: fokus på å levere et engasjert, inkluderende og dekolonialistisk PACS-program; praktiske råd for hvordan man kan designe innførings- og valgfrie kurs innen PACS for både bachelor- og masterstudenter; samt detaljerte instruksjoner for utvikling og implementering av erfaringsbaserte læringsøvelser i klasserommet.