Boken "The Social Enterprise Zoo" benytter seg av en interessant metafor der zoo brukes for å gi en dypere forståelse av sosiale entrepriser. Den utforsker de varierte formene sosiale entrepriser kan ta, hvordan de er strukturert i forskjellige sosio-politiske miljøer, og hvordan ulike virksomheter oppfører seg, samarbeider og blomstrer i disse kontekstene. Videre analyserer boken viktige lærdommer som kan trekkes for fremtidig utvikling og forskning om organisasjoner som har som mål å balansere sosial eller miljømessig påvirkning med økonomisk suksess. Etter en grundig innføring dykker ledende forskere inn i ulike klassifiseringer, oppvekstvilkår og forståelsesrammer for sosiale entrepriser. Boken beskriver ikke bare de juridiske formene som brukes innen sosiale entrepriser og de sosialt entreprenørene involvert, men undersøker også årsakene til suksess eller fiasko i disse aktivitetene. Den ser også på økologiene der disse virksomhetene opererer. 'Zoo-bevarere', som regjeringer og de reguleringssystemene de etablerer, blir sammenlignet, og deres viktige roller i denne sammenhengen blir fremhevet.