Eldst av Tuva Schanke og Maria Øksnes utforsker det komplekse språket av forventninger og oppfatninger som møter barna når de forlater barnehagen og begynner på skolen. Denne antologien samler ny forskning fra nordiske eksperter som belyser de ulike perspektivene rundt overgangen fra å være eldst i barnehagen til å bli yngst i skolen. Bokens bidrag fremhever hvordan ulike pedagogiske tilnærminger påvirker livene til de eldste barnehagebarna og belyser nødvendigheten av å forstå denne overgangen fra flere synsvinkler. Barnets perspektiv er et sentralt tema, men også innsikten fra barnehage- og skolepersonell samt foresatte er avgjørende for å navigere de utfordringene som oppstår i praksis. Eldst er den femte boken i serien Barndom i barnehagen og inneholder verdifulle artikler som bidrar til den pågående diskursen om hva det betyr å være eldst i barnehagen, og hvordan balansen mellom å være barn og forberede seg på skolelivet kan oppnås. Forskningen i denne boken gir ny innsikt og oppfordrer til refleksjon rundt den viktige perioden i barnas liv.