Eldst i barnehagen og yngst i skolen av Sigurd Aukland, Ingeborg Tveter Thoresen
Produktbeskrivelse
I boken 'Eldst i barnehagen og yngst i skolen' tar forfatterne Sigurd Aukland og Ingeborg Tveter Thoresen for seg de essensielle behovene til barn i barnehager, skoler og skolefritidsordninger (SFO). De understreker viktigheten av lek, læring og mestring som grunnpilarer for barns utvikling. Boken tar opp den avgjørende sammenhengen mellom disse institusjonene og tydeliggjør forskjellene mellom barnehage og skole. En av de store utfordringene er å balansere likheter og ulikheter i pedagogikken. Gjennom eksempler og konkret praksis viser boken hvordan samarbeid kan styrkes og hvordan overgangene mellom barnehage og skole kan forenkles. Sentralt i arbeidet ligger tiltak som fremmer dialog og samarbeid på tvers av institusjonene, noe som er kritisk for å skape en helhetlig opplevelse for barna. Forfatterne stiller viktige spørsmål rundt om hverdagen for 5- og 6-åringer er i tråd med forskningen på lek og læring, og hvordan skolene best kan forberede seg på å ta imot de nye førsteklassingene. Med et solid grunnlag av forskning, utdanningspolitiske dokumenter og innsikt i politiske beslutningsprosesser, undersøker de om det er samsvar mellom forskningen og politikernes prioriteringer. Boken henvender seg spesielt til studenter i barnehagelærerutdanningen, og er et uvurderlig bidrag til diskusjonen om barns læring og utvikling.