I boken 'Elements of Game Design' tar den anerkjente spilldesigneren Robert Zubek leserne med på en grundig reise inn i den fundamentale kunsten å designe spill. Boken fungerer som en lærebok som avdekker basisverktøyene og teknikkene som benyttes av fagfolk i den kommersielle spillproduksjonen. Zubek presenterer en modell for analyse av spilldesign som fokuserer på tre sammenkoblede nivåer: spillmekanikker og systemer, spillopplevelse og gameplay. Dette rammeverket er utformet for å hjelpe nybegynnere innen spilldesign med å veilede sin kreative prosess. Teksten står ut ved å vektlegge modeller og terminologi som er utbredt i industrien og setter fokus på design av spill som dynamiske systemer. Først introduseres kjernemodellen og rammeverket for analyse og design av spill. Deretter går boken i dybden på de tre nivåene, hvor Spillopplevelse og designmål diskuteres, lavnivåstruktur for gameplay forklart gjennom grunnleggende mekanikker, og hvordan disse mekanikkene bygger opp til komplekse systemer. Konsepter for å forstå gameplay, definert som spillernes dynamiske atferd, blir også presentert. 'Elements of Game Design' er et uunnværlig verktøy for alle som ønsker å forstå de underliggende prinsippene bak vellykkede spill.