I 'Elevenes psykiske helse i skolen' tar forfatterne et grundig dykk inn i temaet psykisk helse sett fra et utdanningsperspektiv. Med støtte fra forskning ønsker de å kaste lys over hvordan elevens psykiske velvære blir formet gjennom skoleårene. Fra de første skritt inn i skolemiljøet og gjennom tretten år med utdanning er elevenes opplevelser i skolen avgjørende for deres mentale helse. Dette gir skolen et betydelig ansvar, ettersom opplevelsene der har direkte innvirkning på elevenes evne til å håndtere sine liv. Boken tar for seg sentrale spørsmål som hva psykisk helse innebærer i sammenheng med utdanning, hvilke faktorer som påvirker elevenes trivsel, samt hvilke områder som er viktige for å utvikle en helsefremmende skole. I tillegg fokuseres det på lærernes og spesialpedagogenes profesjonelle praksis, med vekt på hvilke ressurser de trenger for å kunne implementere velværetiltak i skolen. Målet er å skape en sterkere sammenheng mellom utdanningsidealer, politiske målsetninger og pedagogisk praksis, for å sikre et bedre læringsmiljø for alle elever.