Elevenes psykososiale miljø av Ingunn Marie Eriksen, Selma Therese Lyng
Produktbeskrivelse
Alle elever har rett til et trygt og stimulerende psykososialt miljø, men dessverre er det mange som opplever mobbing og krenkelser i skolen. Boken 'Elevenes psykososiale miljø' av Ingunn Marie Eriksen og Selma Therese Lyng utforsker hva skoler kan gjøre for å sikre et bedre miljø for alle elever. Forfatterne fremhever to sentrale strategier i dette arbeidet: regulering av atferd og utvikling av gode relasjoner mellom lærere og elever. De gir en grundig analyse av disse strategiene; deres begrunnelser, innhold og de utfordringene som skolene står overfor. Boken tar også opp forekomstene av krenkelser, mobbing og dårlige skolemiljøer, også i skoler som implementerer disse strategiene. Forfatterne identifiserer 'blinde flekker', som er problemer som går ubemerket forbi de voksne, samt 'harde nøtter', som er utfordringer lærerne er klar over, men som de er usikre på hvordan de skal løse. Videre diskuterer de nødvendigheten av å utvikle nye tilnærminger for å håndtere også disse problemene, og for å oppnå nulltoleranse for mobbing i praksis. Boken bygger på rapporten 'Skolers arbeid med elevenes psykososiale miljø. Gode strategier, harde nøtter og blinde flekker' fra 2016, og presenterer verdifull innsikt for alle som er opptatt av å forbedre skolemiljøet.