Hvordan kan vi best støtte barns utvikling av skriveferdigheter? Denne boken gir en dypere forståelse av hva som kreves for effektiv skriveopplæring, slik at læreren kan veilede elevene i deres egen tekstproduksjon. Gjennom samarbeid mellom lærer og elev tar boka utgangspunkt i elevenes egne skriblerier, og fokuserer på hvordan læreren kan identifisere og sette ord på elevens styrker, samt hvilke språklige og tekstlige muligheter som finnes for videre utvikling av tekstene. 'Elevens tekst' gir læreren verdifull innsikt i fagspråk, tekstkunnskap og skriving. Boken inneholder en variert samling av elevtekster, favoritter fra første til tiende klasse. Forfatteren analyserer og kommenterer både innhold og form i disse tekstene, og drøfter metodiske og didaktiske hensyn som gjennomsyrer analysene. Gjennom dette gir hun en nyansert tilnærming til veiledning som både respekterer elevens arbeid og fremmer videre utvikling. Denne reviderte utgaven er tilpasset Læreplan for Kunnskapsløftet 2020, og gir essensiell faglig teori og begreper for læreren.