Systemisk rasisme har en dyp innvirkning på arbeids- og læringsmiljøet i medisinsk utdanning. Dette gjelder ikke bare personalet og fakultetet som utgjør ryggraden i hver medisinsk skole, men også hva og hvordan medisinstudenter blir undervist, hvem som underviser dem, samt hvordan de støttes og vurderes. "Achieving Antiracism in Medical Education" tar for seg de underliggende årsakene til rasisme i medisinsk utdanning, inkludert kulturen, verdiene og mentale modeller, og presenterer praktiske, virkelighetsnære strategier for å transformere kulturen i stedet for å bare reagere på kriser eller løse isolerte problemer. Boken introduserer en banebrytende, fem-fase tilnærming for å avskaffe rasisme i medisinsk utdanning. Strategien er bredt transformativ, livslang, avhengig av de involverte menneskene og responsiv til omgivelsene. Den tilbyr aktivitetsbasert veiledning for medisinsk utdanning, fra forberedelse og engasjement til implementering, endringsledelse og bærekraft. I tillegg inneholder den praktiske verktøy og veiledning for å etablere en selvopprettholdende syklus.