I dagens medisinske utdanning integrerer coachingprogrammer en rekke personlige mål, inkludert utvikling av profesjonell identitet, akademisk prestasjon, fellesskapsbygging, lederskapsferdigheter, livslang læring og utvikling av kliniske ferdigheter. 'Coaching in Medical Education', som er en del av American Medical Association's MedEd Innovation Series, er en banebrytende handbok for instruktører som gir utdannere verktøyene de trenger for å coache alle studenter og drive et effektivt coachingprogram, noe som øker sjansene for suksess for studentene – og dermed også for legene. Boken oppsummerer en rekke solide teorier som danner det vitenskapelige grunnlaget for coachingkompetanser. Den gir klare retningslinjer for coachingprosessene samt hvordan man kan designe, implementere og evaluere et coachingprogram i dagens utdanningsinstitusjoner. I tillegg forklarer den forskjellen mellom coaching og tradisjonell veiledning og mentorvirksomhet. Boken diskuterer også hvordan coaching kan brukes til å utvikle Master Adaptive Learner, og den presenterer forskjellige tilnærminger til coaching.