I den andre utgaven av 'Motor Assessment of the Developing Infant' presenteres teorier om motorisk utvikling hos spedbarn, samt en grundig diskusjon av de unike utfordringene knyttet til vurdering av motoriske ferdigheter hos barn, som skiller seg fra vurdering hos voksne. Boken gir detaljerte, trinnvise instruksjoner for bruk av Alberta Infant Motor Scale (AIMS), en skala som effektivt måler grovmotoriske ferdigheter hos spedbarn. I tillegg inneholder den en oversikt over to aktuelle teorier innen motorisk utvikling, sammen med linjeteikninger og fotografier av 58 forskjellige grovmotoriske ferdigheter. En graf for percentiler er også inkludert, slik at man kan plotte et spedbarns score og estimere deres percentilrangering. Både klinikere, forskere og foreldre/pleier rapporterer om høy tilfredshet med både enkelheten i AIMS-vurderingen og de sterke psykometriske egenskapene til skalaen. Beskrivelsene av de 58 motoriske punktene samt retningslinjene for administrasjon og poenggiving har vist seg å være tidløse, og forblir uendret i denne reviderte utgaven.