Mange av de oppfatningene folk har om utdanning er ikke støttet av vitenskapelig bevis. Boken "Urban Myths about Learning and Education" utforsker vanlige feilaktige troper og gir samtidig innsikt i hva forskning faktisk har vist. Hver kapittel tar for seg en spesifikk myte, med fokus på læring, hjernen, teknologi og utdanningspolitikk. En avsluttende del diskuterer hvorfor disse mytene forblir så seiglivede. Med en engasjerende skrivestil skiller boken mellom fakta og fiksjon i forbindelse med læring og utdanning. Kjenner du igjen noen av disse mytene? At folk har ulike læringsstiler, at gutter naturlig er bedre i matematikk enn jenter, at vi kun bruker 10 % av hjernen vår, at venstre hjernehalvdel er analytisk mens høyre er kreativ, at menn har en annen type hjerne enn kvinner, at vi kan lære mens vi sover, eller at babyer blir smartere av å lytte til klassisk musikk? Disse og flere myter blir systematisk avkreftet, samtidig som boken gir nyttig og korrekt informasjon om emnet.