I løpet av de siste ti årene har ARM-arkitekturen blitt en av de mest utbredte arkitekturene i verden, med over 2 milliarder ARM-baserte prosessorer integrert i produkter som spenner fra mobiltelefoner til bremesystemer i biler. Den globale samfunnet av ARM-utviklere, bestående av selskaper innen halvledere og produktdesign, inkluderer programvareutviklere, systemdesignere og maskinvareingeniører. Til dags dato har det ikke vært en bok som konkret har tatt for seg deres behov for å utvikle systemet og programvaren for en ARM-basert plattform. Denne boken fyller det tomrommet. Den gir en grundig beskrivelse av hvordan ARM-kjernen fungerer fra en utviklers perspektiv, med et klart fokus på programvare. Leserene lærer ikke bare hvordan man skriver effektiv ARM-programvare i C og assembler, men også hvordan man kan optimalisere koden. Eksempelkoden som presenteres gjennom boken kan integreres i kommersielle produkter eller benyttes som maler for å muliggjøre rask utvikling av produktiv programvare. Boken dekker både ARM- og Thumb-instruksjonssettene, og gir et omfattende virkelighetsbilde av hvordan man kan arbeide med denne viktige teknologien.