Skrevet av en ekspert innen spillindustrien, er Christer Ericsons nyeste bok en omfattende guide til komponentene i effektive systemer for kollisjonsdeteksjon i sanntid. Boken gir verktøyene og kunnskapen som er nødvendig for å implementere industriell styrke innen kollisjonsdeteksjon for de høyt detaljerte og dynamiske miljøene i applikasjoner som 3D-spill, virtuell virkelighet og fysiske simulatorer. Et av hovedfokusene er på romlig og objektsoppdeling gjennom en rekke forskjellige gitter, trær og sorteringsmetoder. Forfatteren presenterer også en stor samling av skjærings- og avstandstester for både enkle og komplekse geometriske former. Seksjoner om vektorkalkyle og matrisealgebra gir bakgrunn for avanserte emner som Voronoi-regioner, Minkowski-summer og lineær samt kvadratisk programmering. Kapitlene som omhandler numerisk og geometrisk robusthet er av største betydning for programmerere, men sjelden diskutert i denne detaljrikdommen i andre bøker, og gir uvurderlig innsikt for utviklere som jobber med slike komplekse systemer.