I 'Embodied Avatars' utforsker Uri McMillan hvordan svarte kvinner har personifisert kunst, uttrykk, identitet og frihet gjennom performativ kunst. Boken er en grundig og anerkjent studie som har mottatt flere prestisjefylte priser, inkludert William Sanders Scarborough Prize fra Modern Language Association for en fremragende akademisk analyse av afroamerikansk litteratur og kultur, Barnard Hewitt Award for fremragende forskning innen teaterhistorie, og Errol Hill Award for fremragende forskning innen afroamerikansk teater, drama og performance-studier, begge tildelt av American Society for Theatre Research. Gjennom boken sporer McMillan en dynamisk genealogisk utvikling innen performancekunst fra det nittenhundretallet til det tjueførste, og han påviser hvordan svarte kvinnelige kunstnere har praktisert en målrettet selvobjektivering, noe som har transformert dem til kunstobjekter. I denne prosessen har de åpnet nye perspektiver for å reflektere over sammenhengene mellom kunst, performance og den svarte kvinnelige kroppens uttrykk. McMillan omdefinerer begrepet 'avatar' for å tjene det svarte kunstnerskapet, og inviterer leserne til å revurdere hvordan vi forstår og opplever kunst.