Boken "Deep Learning in Introductory Physics: Exploratory Studies of Model-Based Reasoning" tar for seg det sentrale spørsmålet om hvordan studenter lærer fysikk i et modellbasert klasserom. Gjennom en grundig utforskning av de mangfoldige, kreative og noen ganger uventede måtene studenter konstruerer modeller på, samt hvordan de håndterer intellektuelle konflikter, gir denne boken verdifulle innsikter i studentenes læring og presenterer en ny visjon for undervisning i fysikk. Dette verket er den første publikasjonen på flere år som grundig adresserer debatten om 'koherens versus fragmentering' innen naturvitenskapelig utdanning, og det er det første som viderefører og utforsker hypotesen om at dypergående vitenskapelig læring er både regresjonær og revolusjonær. "Deep Learning in Introductory Physics" bidrar også til en stadig voksende litteratur som benytter seg av historie og filosofi innen vitenskap for å takle vanskelige teoretiske og praktiske problemstillinger innen naturfagsundervisning. Boken adresserer dessuten den nåværende internasjonale bekymringen for tilstanden i naturfagsutdanningen og hvilke standarder som er passende for undervisning og læring i vitenskap.