Denne redigerte boken er en uvurderlig ressurs for studenter, lærere og praktikere, og tilbyr en grundig utforskning av hvordan kvalitativ forskning kan anvendes innen fred og konfliktsstudier. Boken tar for seg viktige overveielser og komponenter knyttet til utforming, gjennomføring og rapportering av kvalitativ forskning innen dette feltet. Den inneholder også eksempler på nylig empirisk forskning i freds- og konfliktsstudier som benytter kvalitative metoder. Forskere og akademikere innen freds- og konfliktsstudier, samt fredsutdanning, står overfor unike utfordringer når det gjelder undervisning, design og gjennomføring av kvalitativ forskning. Denne redigerte boken gir nyttige tips for å designe kvalitative studier innen dette fagområdet og bistår lærere i å undervise kommende fredsforskere i beste praksis for kvalitativ undersøkelse. I tillegg drøfter boken noen av trendene, utfordringene og mulighetene som er knyttet til forskning innen freds- og konfliktsstudier og fredsutdanning. Den er skrevet på et nivå som er passende for både masterstudenter og forskningspraktikere.